Verksamhetsberättelse 2016

Under Vildhussveckan är järnvägsmuseet öppet från tisdag-lördag som under åren har avslutats med musikunderhållning. Så gjordes det även ifjol.

De som underhöll oss den dagen var GUB bandet hemmahörande i Ragunda kommun. Uppskattad och igenkännande musik från ”vår tid”, tänker närmast på de som årligen återkommer till den här dagen.

Museet, café var öppen under V:28, ca: 200 besökare. Lördagens musikdag inte inräknad.

Vi fick ett celebert besök lördagen den 20 maj 2017. Svenska järnvägsklubben kom på besök till stationen, stannade i ”hela” 30 minuter. De klev av, möttes av några ur styrelsen, samt ca 20 talet publik.

Museet besöktes, autografer skrevs i vår gästbok. Sällskapet fortsatte sedan till Långsele för ett tågstopp. Sedan buss till Sollefteå, där de skulle genomföra sitt årsmöte. Resan startade i Stockholm. Vi tackar stort besöket. Något som föreningen bör fundera över och ta fram. Ett minne/present från föreningen att överlämna vid sådana här tillfällen.

Styrelsen hade som mål att besöka en trogen vän, för att ”tanka av” minnen från järnvägstiden i Ragunda. Tyvärr blev det av olika skäl inte av och nu e det för sent.

Därför vill jag här idag uppmana Er, som känner verksamheten, känner de personer som har en relation och en historia till Ragunda som ”by” har bott el verkat i området. Vilka ska besökas och av vem och hur?

Stationshuset, så har det påbörjats skrapning och målning av ena gaveln. Ägaren själv som utför jobbet. Försäkrar att det är inget lätt göra, förarbetet är som vanligt förutsättningen för ett gott resultat. Styrelsen önskar lycka till.

98 betalande medlemmar under året.

Vi har haft fyra st, protokollförda möten.

Styrelsen sammansättning under 2016.

Ordförande: Stefan Nilsson

Kassör:        Bengt Wängman

Ledamöter:  Pär Holmberg

Ann Natanaelsson